Сторінками старого щоденника
РЛП "Приїнгульський"
Автор щиро вдячний старшому науковому працівнику Миколаївського обласного краєзнавчого музею Губській Тетяні за надання можливості опрацювати щоденник Ніколая Романовського.
Минулого року довелось працювати в фондах Миколаївського обласного краєзнавчого музею, досліджуючи життя дуже відомої на Миколаївщині людини – священика Николая Романовського. Потрпив мені до рук щоденник цієї непересічної людини. Відомий священник Ніколай Романовський тим, що був чудовим вчителем, виконував обов’язки інспектора церковно-приходських та недільних училищ, опікувався пораненими під час Першої світової війни, був репресований у 1937 році. Саме його просвітницька та «інспекторська» діяльність і опинилась в центрі моєї уваги. Натрапив я на сторінки щоденника, що стосуються шкіл нашого району. Ось деяки фрагменти записів.
Зазначимо, що мова йде про 1898 рік.
Новоюр’ївська школа, 15 лютого. В школі чистота і порядок, незважаючи на те, що розташована вона в тісній і незручній хаті. Знання учнів добрі, попри те, що молодші школярі навчаються за неоднаковими підручниками, а також за такими, що не відповідають віковим потребам. Вчитель Гончаренко Пантелеймон, 19 років, з Нового Бугу, одержує «жалування». Напевне, він і інші згадувані новобужани – випускники учительської семінарії, відкритої в Новому Бузі 1874 року. Навчальне приладдя в порядку, на стінах картини зі скороченої колекції. (в той час існував перелік необхідної наочності – повний і скорочений перелік), 10 Заповідей, а також правіла поведінки для учнів, виконані вчителем власноруч на ватманських листах. В школі є навіть рахівниця торговельна, шафа для книг. Взагалі, школа справила приємне враження, в тому числі і поведінкою дітей (в ремарці інспектуючий переживає, чи не надто строгими е методи виховання).
Новоберезівська школа. (незрозуміло, про який населений пункт йдеться. Автор буде вдячний, якщо хтось проллє світло на це питання). Діти охайні, їх побільшало. Новий вчитель, хлопець з Нового Бугу, старанно проводить заняття, діти опановують матеріал, оскільки попередній вчитель, Дерев’янський був звільнений за незадовільне навчання дітей, застосування тілесних покарань. Крім того, занедбав шкільні меблі, документацію,т а й взагалі, ганебно поводив себе зі слів власника квартири.
Симоновська школа. Відвідана 16 лютого, в школі присутні 37 дітей, з них 10 дівчаток. За словами Романовського, в школі порядок, сторож навить підлогу протер. В класі теж все добре, учні старані, вчитель веде акуратно журнал. Батьки зацікавлені, навіть багато хто з них з’явилося послухати відповіді своїх дітей. Учні акуратні, охайні, «прифрантились», письмові роботи теж на належному рівні.
Заняття розпочались з 2 жовтня, вчитель молодий, 18 років, прізвище Холостенко. Батьки дітей допомагають продовольством вчителю, крім цього він одержує 120 рублів на рік.
В нотатках за цей час автор із сумом відзначає якогось Павлова і Дерев’янського, які своєю поведінкою дискредитують і ім’я вчителя, і шкільну справу.
Новій Буг. Петропавлівська школа (йдеться напевне, про приходську школу при храмі Петра і Павла – «Руської Церкви»). В школі 82 учні. Не всі забезпечені книжками (50%). Співи не викладаються, практикується покарання у вигляді становлення учнів на коліна. Учні неслухняні, перекривляють учителя, знання з математики слабкі, але зошити акуратні.
Школа Александро-Невського прихода (теж було б цікаво дізнатись про розташування як самої школи, так і храму, оскільки джерела згадують про «4 церкви», маючи на увазі, мабуть, культові споруди всіх конфесій). Письмові роботи виконують зразково, хоча деякі учні пишуть на підвіконні. З математики знання слабкі, хоча читають діти добре. В школі неохайно, вікна цвілі, підлога брудна.
Контрастом враження від учнів старшої групи – діти охайні, добре читають, рахують, ведуть зошити, користуються атласом.
Школа в Софіївці. 18 лютого. Навчання письму методом переписування книги. Знання з математики досить посередні, уявлення про абстрактні числа відсутні. Читають добре, але переказування, вважає автор, бажає кращого. А ось письмо залишило найкращі враження.
Оленівська школа. Читають всі діти добре, але не знають значення багатьох слів і виразів. Книгами школа забезпечена слабо, в основному це Псалтир та Євангеліє. Вчитель живе бідно, від громади нічого не отримує внаслідок загальної бідноти в селі (батьки неспроможні заплатити навіть 30 копійок за дитину на рік). Інспектор на полях робить ремарку про необхідність допомоги вчителю та школі (підручники).
Антонівська школа, 19 лютого. Учнів в школі 58. Занять практично цього дня не було, оскільки вчитель був на похоронах, потім правив панахиду (не забуваймо, що вчитель здебільшого - приходський священик).
Але інспектор перевірку здійснив, з якої він виніс «отрадное чувство» - діти по всіх предметах відповіді давали чіткі і задовільні.
Анновка-перша. Школу відвідав о першій годині дня. Школа дуже мала але повно дітей, діти старанні, але користі мало – вчитель Зопзєв (так в оригіналі) сам зізнається, що знань в нього а ні з мови, а ні з математики недостатньо, і він не може задовольнити цікавість учнів. Основний вчитель хворіє. Крім цього Романовський бідкається, що з настанням весни частина дітей разом з батьками зривається в поїздку до Сибіру в пошуках кращого життя. «Жаль бедных деток и усилий учителя» - резюмує автор щоденника.
Який же висновок можна зробити з фактів, що наведені в документі?
По-перше, підтверджується сам факт існування шкіл в даних населених пунктах.
По-друге, щоденник характеризує стан навчання, відношення влади, населення до школи і справи освіти. За скупими строчками щоденника простежується небайдужість автора до своєї справи, його увага до потреб шкіл, вчителів, турбота про дітей, їх здоров’я.
По-третє, стан забезпечення школярів свідчить про рівень добробуту тих чи інших населених пунктів.
І, в-четверте, я знайшов непряме підтвердження тези про виїзд селян з села Березнегуватське до Сибіру в пошуках кращої долі на межі ХІХ – ХХ століть, оскільки такі процеси були характерні для всієї Європейської частини Російської імперій, в тому числі й для України2.
_________________________
- Історія міст і сіл України. Миколаївська обл., стор 496.
- В. Генчев Історико-єтнографічний нарис с.Березнегуватське. Вперед,….
В.Генчев, співробітник наукового відділу РЛП "Приїнгульський"
Коментарі:
Зі слів Правосудька Миколи Федотовича,склеп був глибиною біля 6 метрів 4-5 трун було залитих свинцем. Руйнували Храм в 30-х роках ХХ ст. Матеріали вивозили до м. Новий Буг-будували педучилище.Та до смт.Казанка-райком комсомолу.Дзвіниця була окремо.
Коли я проводив опитування старожилів с.Улянівка -Гончарова-Геращенко Ольга Данилівна (вчитель російської та німецької мов в місцевій школі,проживала біля Храму),розповідала ,що над входом до Храму "горіли" золотом цифри 1810. Ятак розумію,що це рік побудови та початку регулярних богослужінь.
Відповідь адміністратора:Тітки бабусі Льолі (як називали її в селі), 11 сестер ,доньки батька Шевченко Степана Дем*яновича, співали в церковному хорі.Купол центральний Храму ,пофарбований в зелений колір,було видно зі с. Скалянка(народна назва).
2019-02-05 14:58:18
Відповідь адміністратора:В селі Улянівка проживали та й проживають нащадки Шевченко Тараса Григоровича. Розповідають люди,що Тарас Григорович приїджав до села,до брата,коли провідував сестру в с. Баратівка.
2019-02-05 15:06:34
На фото Ви бачите табличку з могильної плити ,яка знаходилась в склепі Храму в честь Успіння Божої Матері(центральний приділ,лівий Архистратига Божого Михайла,правий Миколи Чудотворця),село Улянівка,Новобузького району,Миколаївської області.Напис-Ростислав Кудрявцев помер в Парижі в віці 60 років.
Відповідь адміністратора:Табличку "знайшли "чорні "археологи на місці де стояв велични Храм з білого місцевого каменю побудований.
2019-02-05 14:50:28
По версії Кондратьєва Михайла Івановича-Храм збудував Ілья Афанасійович Шкляревич у 1804 р.На даний час не збереглось не одного фото Храму в с. Улянівка(на відміну від Пелагіївського). Місцевий житель Яковчук Анатолій Валентинович проходив службу в лавах Радянської Армії в ГДР. В місті Потсдам,парк Сан-Сусі в приблизно 1966 р.бачив фотографію Храму с. Улянівка. Просимо небайдужих громадян,які цікавляться історією рідного краю допомогти в пошуках нащадків Кудрявцевих,Шкляревичів.,фотографій Храму.